Domů / Blog / O namožených svalech
Kategorie
Výrobci
Články
    Odběr novinek

    O namožených svalech

    O namožených svalech - Doplnky.stravy.cz    Namožené svaly vás můžou při nabírání kondičky mnohokrát odradit. Víte, jak se ve vašem těle tvoří či jak jí správně předcházet nebo je léčit?

    To nejdůležitější, co byste měli vědět

    Znáte to. Rozhodnete se změnit životní styl, konečně začnete cvičit, no už den-dva na to vás začne pořádně trápit namožené svaly. Nevzdávejte se. Pochopte, což namožené svaly znamenají, jaký je jejich význam a jak se s nimi můžete poměrně jednoduše poprat.

    V našem článku jsme pro vás sepsali hned několik důležitých faktů a zajímavostí o svalové horečce, které vám na ni možná změní pohled. Pojďme se na ně podívat.

     

    Namožené svaly je opožděná svalová citlivost

    Pro lepší pochopení toho, co vlastně namožené svaly znamenají, nám velmi dobře poslouží i jejich anglický název Delayed Onset Muscle Soreness (zkráceně DOMS), což je v překladu opožděná svalová citlivost.

    Svalová horečka totiž nastupuje přibližně 12 až 24 hodin po tréninku a vrcholí zhruba po 36 hodinách. Nejvíce se projevuje u začátečníků, kteří se po dlouhém čase nicnedělání začnou věnovat fyzické aktivitě. To však neznamená, že se lidem, kteří aktivně cvičí, úplně vyhýbá.

    U pravidelných sportovcích k namoženým svalům dochází zejména při změně tréninku nebo po delší pauze v cvičení.

     

    Namožené svaly nezpůsobuje kyselina mléčná, ale mikrotrauma svalů

    V 90. letech minulého století se poměrně rychle rozšířila fáma o tom, že namožené svaly způsobuje kyselina mléčná. A přestože tento mýtus přetrvává dodnes, není to pravda.

    Namožené svaly je totiž produktem zánětu svalu, který způsobují mikroskopické trhlinky prvků v pojivové tkáni. Toto zranění svalu nazýváme také jako mikrotrauma.

    Namožené svaly tedy vznikají nadměrným zatížením určité skupiny svalů, při které dochází k mikroskopickému poškození svalových vláken. Netřeba se však bát, že si cvičením "potrháte svaly". Nejslabší mikrovlákna se totiž postupně nahrazují novými a silnějšími.

     

    Namožené svaly není podmínkou pro růst svalů

    Ve skutečnosti neexistuje žádný výzkum, který by potvrzoval spojitost mezi intenzitou svalové horečky a růstem svalů. Svalová horečka je velmi individuální záležitost, a tak zatímco někdo nemusí pociťovat žádnou bolest ani po tvrdém tréninku, někdo zase může mít silnou svaly již po mírném cvičení.

    Samozřejmě, mluvíme o případu dvou lidí se stejnými stravovacími návyky, kalorickým příjmem a zkušenostní úrovní.

    Jednoduše řečeno, namožené svaly není bezpodmínečně znakem toho, že vám rostou svaly. Naopak, nesmyslné nahánění se za co největšími svaly může mít při trénování spíše opačný efekt. Extrémní bolest totiž odrazuje od dalšího cvičení a pro mnohé demotivující.

     

    Některé skupiny svalů nepodléhají namožené svaly téměř vůbec

    Předchozí tvrzení částečně potvrzuje i fakt, že některé skupiny svalů dosahují svalovou horečku jen velmi zřídka. Jde zejména o ramena a předloktí, ve kterých svaly snesou obrovské tréninkové objemy, ale jejich posilování nezpůsobuje téměř žádnou bolest.

    To však neznamená, že tyto svaly posilováním nenabírají na objemu. Stačí se podívat na profesionální kulturisty s ohromnými rameny i předloktími a uvidíte, že to není pravda.

     

    Namožené svaly se zkoumá odstřižením kusu svalu

    Mimořádně zajímavou informací o namožených svalů je také samotný způsob, kterým probíhá jejich výzkum. Ten se realizuje tak, že vědci někomu nejdříve odstřihnou malý kus svalu a pak ho pošlou na těžký trénink. Po tréninku danému člověku opět odstřihnou kus svalu. Obě vzorky svalů následně porovnají. Tato metoda je známá také jako svalová biopsie.

     

    Správnými činnostmi dokážete namožené svaly zmírnit

    Přirozeně, existují způsoby, pomocí kterých dokážete příznaky svalové horečky utlumit. Za ty nejosvědčenější se považují následující:

    ●dejte si studenou sprchu (případně střídejte teplou sprchu se studenou)

    ●dopřejete si uvolňující koupel, saunu nebo masáž

    ●doplňte si vitamíny C, E a magnézium

    ●jděte si zaplavat

    ●a v žádném případě se nepřestávejte hýbat (samozřejmě pohyb by měl být šetrný a jiný než ten, který způsobil namožené svaly)

    A co dál? Vyzkoušejte také užitečné přírodní doplňky stravy na regeneraci svalů od Vitolife. :)