Domů / Blog / Proč jsem stále unavený?
Kategorie
Výrobci
Články
    Odběr novinek

    Proč jsem stále unavený?

    Proč jsem stále unavený?  - Doplnky.stravy.cz    Únava může mnoha lidí omezovat v jejich každodenních činnostech. Jak této situaci předejít a kdy zapnout výstražný vnitřní alarm?

    Hledali jsme odpovědi na tuto častou otázku

    Nevíte se soustředit, máte těžká víčka, bolí vás hlava a kruhy pod očima již považujete za samozřejmost? Neměli byste. Pokud totiž máte takové pocity déle než šest měsíců, můžete trpět chronickým únavovým syndromem či jiným závažným onemocněním, které si bezpodmínečně vyžaduje vyšetření u lékaře.

    Všechno začíná nedostatkem spánku a vyčerpáním

    Spouštěčem pocitů chronické únavy je v první řadě nedostatek spánku a také nekvalitní spánek, čehož důsledkem bývá dlouhodobá únava.

    Kromě toho, že byste si měli denně dopřát 7 až 8 hodin spánku, byste se měli zamyslet také nad tím, zda je váš spánek dostatečně kvalitní.

    Notebook, smartphone či jiná elektronika v místnosti snižují kvalitu vašeho spánku stejně jako nekvalitní matraci či nesprávná poloha při spaní.

     

    Dlouhodobá únava upozorňuje i na vážnější zdravotní problémy

    Pokud dlouhodobou únavu cítíte i přesto, že si pravidelně dopřejete odpočinek a kvalitní spánek, příčinu můžete hledat i v následujících faktorech:

    Pokud je váš organismus dlouhodobě vystavován nadměrné zátěži a stresu, například v práci, můžete si oslabit imunitní systém, a to výrazně. Obvykle to lidé spatří až po překonání několika opakovaných infekčních onemocnění, které je přinutí konečně si trochu odpočinout a věnovat se svému zdraví.

    • pijete málo tekutin

    Únavu kromě nedostatku spánku způsobuje nedostatek tekutin. Vodu třeba pít celý den po menších dávkách, a to tak, abyste nepociťovali žízeň. Pokud již totiž cítíte, že se potřebujete napít, obvykle to znamená, že jste dehydrovaný. Pro správnou funkci našeho organizmu a speciální naší mysli je voda nezbytností.

    • přeháníte to s kávou

    S cílem nastartovat se do práce mnozí saháme po několika šálcích kávy denně. Nadměrné množství kofeinu má však na náš organismus opačný účinek, než je ten požadovaný. Zvyšuje srdeční frekvenci, krevní tlak, nervozitu i únavu. Kofein si tedy dávejte v mírných množstvích.

    • nemyslíte na vyváženou stravu

    Únavu způsobuje nejen nedostatek jídla, ale také nesprávně nastavený jídelníček. Vyvážená a pravidelná strava (5 menších porcí denně) pomáhá udržovat normální hladinu cukru v krvi a s tím i normální funkci celého organismu. Vzdejte se příliš mastných a sladkých jídel, fastfoodů a také nadměrné konzumace alkoholu. Naopak, dopřejte si libové maso, vejce, ryby, luštěniny, cereálie, zeleninu a ovoce.

    • chybí vám pohyb (nebo to s ním naopak přeháníte)

    Fyzická únava, která se projevuje po tělesném výkonu, je zcela v pořádku. Cvičení a aktivní pohyb totiž lidskému organismu dodává více energie. Pokud to však budete přehánět, může to mít na vaše tělo opačný efekt. S cvičením je to tedy jako s kávou - vše s mírou.

    Mnozí lidé nevědí, že únava bývá také průvodním znakem skryté infekce močových cest. Ta se totiž nemusí vždy projevit citelnými příznaky a právě únava je jejím jediným příznakem. Při pocitech dlouhodobého vyčerpání proto směřuje mnoho pacientů i k urologovi.

     

    Chronická únava signalizuje i vážné onemocnění

    Pokud příčinou vaší dlouhodobé únavy není žádný z výše zmíněných důvodů, problém může být mnohem závažnější. Chronická únava bývá totiž také průvodním znakem vážnějších zdravotních a psychických problémů, jakými jsou:

    • onemocnění srdce, plic, jater či ledvin
    • cukrovka
    • snížená funkce štítné žlázy
    • chronické virové a bakteriální onemocnění
    • anémie z nedostatku železa
    • deprese a neurózy
    • roztroušená skleróza
    • Parkinsonova choroba
    • Alzheimerova choroba

    Stanovení správné diagnózy při chronické únavě tedy předchází množství vyšetření od několika specialistů - internisty, imunologa, infektologové, neurologa, endokrinologa, psychiatra a dalších. V každém případě, při dlouhodobém pociťování únavy je vždy třeba navštívit vašeho doktora, který určí další postup.

     

    Kdy už jde o chronický únavový syndrom?

    Pokud se z laboratorních a odborných vyšetření do pololetí nepotvrdí žádná z výše zmíněných diagnóz, ale únava bude stále přetrvávat, můžete trpět chronickým únavovým syndromem.

    Ten obvykle doprovázejí kromě únavy a poruch spánku i bolesti, záněty, problémy s trávením, zhoršení koncentrace, bolesti svalů a kloubů a také zvýšená teplota. Léčí se tedy podáváním protizánětlivých a protivirových léků a také změnou životního stylu.

     

    Pomáhá také doplňková léčba

    Zmírnit únavu vám pomohou i vhodně zvolené přírodní výživové doplňky. Mezi mnoha doporučujeme zejména guaranu, koenzym Q10 a také hořčík a zinek. :-)

     

    Viz. kompletní nabídku přírodních výživových doplňků na zmírnění únavy.